BETWEEN GESTURES OF NEW BEGINNING AND RHETORICS OF RUIN
2010

wall paint on spray paint on digital print on mesh tarpaulin, dimensions variable (ongoing)

↓ Deutsche Textversion

The sentence BETWEEN GESTURES OF NEW BEGINNING AND RHETORICS OF RUIN was sprayed with black paint onto a building site cladding imitating the facade during construction work on the Vienna Hofburg in 2010. This is a quotation taken from the magazine "Texte zur Kunst - Painting is not the Issue" and the article "Malerei als Dispositiv" by Helmut Draxler published therein (Helmut Draxler, "Malerei als Dispositiv", in: TZK No. 77, 2010).
The subsequent cleaning measures at this prominent location in downtown Vienna were documented photographically on a daily basis. Immediately after the intervention, workers attempted to remove the phrase using a solvent. The paint was rubbed off in the process, rendering the wording almost unrecognizable. Shortly thereafter, the "wall piece" was additionally painted over with white wall paint to cover the remaining traces of the spray paint. Thereupon, in a nighttime action, the entire reworked part of the reproduced facade was cut out and removed. In this way, the phrase BETWEEN GESTURES OF NEW BEGINNING AND RHETORICS OF RUIN, which had been visible through the fine mesh fabric of the blind facade on the wooden wall below, and remnants of the white emulsion paint became visible.

Since then, the detached netting has been shown in various contexts. Its presentation depends on the specific conditions of the exhibition space in which it appears.
The date of origin of the work changes with each exhibition in which it is shown, adding the respective year.

This text and a picture documentation are attached to the installed work.

Der Satz BETWEEN GESTURES OF NEW BEGINNING AND RHETORICS OF RUIN wurde während Bauarbeiten an der Wiener Hofburg im Jahr 2010 mit schwarzer Farbe auf eine, die Fassade imitierende Baustellenverkleidung gesprüht. Es handelt sich hierbei um ein Zitat, das der Zeitschrift „Texte zur Kunst - Painting is not the Issue“ und dem darin veröffentlichten Beitrag „Malerei als Dispositiv“ von Helmut Draxler entnommen ist (Helmut Draxler, „Malerei als Dispositiv“, in: TZK Nr. 77, 2010).
Die darauf folgenden Reinigungsmaßnahmen an diesem prominenten Ort in der Wiener Innenstadt wurden täglich fotografisch dokumentiert. Unmittelbar nach der Intervention versuchten Arbeiter unter Verwendung eines Lösungsmittels, den Satz zu entfernen. Die Farbe wurde dabei verrieben und der Wortlaut damit nahezu unkenntlich gemacht. Kurz darauf wurde das „Wandstück“ zusätzlich mit weißer Dispersionsfarbe überstrichen, um die restlichen Spuren der Sprühfarbe zu überdecken. Daraufhin wurde in einer nächtlichen Aktion der gesamte überarbeitete Teil der reproduzierten Fassade herausgetrennt und abgenommen. Auf diese Weise wurden der Satz BETWEEN GESTURES OF NEW BEGINNING AND RHETORICS OF RUIN, der sich durch den feinmaschigen Stoff der Blendfassade auf der darunterliegenden Holzwand abgezeichnet hatte, und Reste der weißen Dispersionsfarbe sichtbar.

Die herausgetrennte Netzplane wird seither in unterschiedlichen Zusammenhängen gezeigt. Dabei hängt ihre Präsentation entschieden von den je spezifischen Bedingungen des Ausstellungsraums ab, indem sie erscheint.
Das Entstehungsdatum der Arbeit ändert sich mit jeder Ausstellung, in der diese gezeigt wird, indem das jeweilige Jahr hinzugefügt wird.

Dieser Text und eine Bilddokumentation liegen der installierten Arbeit bei.

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